Akran Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Kendi Kendine Meme Muayenesi ve Sağlık İnançlarına Etkisi

Yayınlanma Tarihi: 20-11-2024

  • Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı
  • Kübra Pınar Gürkan
  • Kübra Pınar Gürkan, GİZEM ARSLANDAĞ, MERVE DİYAR,BÜŞRA ER, AYŞE İREM ERKEK, BÜŞRA GÜLEK, MEHMET ALİ KAÇAN, ŞİMAL KILIÇ, AYÇA KOCABAŞOĞLU, BÜŞRA KORKMAZ, BURCU ÇAKIR, MELTEM AKIN, ESRA DUMLU, FEYZA IŞIK
  • 01/01/2022
  • 01/01/2023
  • Danışman tarafından öğrencilere KKMM eğitimi verilir.
    • Meme kanseri farkındalığını oluşturmak için bir hedef grup belirlenir.
    • Hedef grubun KKMM hakkında bilgisi ölçülür.
    • KKMM belirlenen hedef gruba anlatılır ve uygulatılır.
    • Hedef grup KKMM’ni nasıl ve neden yaptığını öğrenerek farkındalık kazanır.

  • Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 1.ve 2.sınıfta okuyan kız öğrencilere akran eğitimi metodu ve meme simülasyon maketi ile kendi kendine meme muayenesinin (KKMM) öğretilmesi ve davranışın kazandırılmasıdır.
    • Stand faaliyetleri ve sosyal medya aracılıyla daha fazla kadına kendi kendine meme muayenesinin nasıl yapılacağının öğretilmesi ve meme kanseri konusunda farkındalık kazandırmaktır.

  • Hemşirelik Fakültesi Halk Sağlığı Hemşireliği

  • Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 1.ve 2.sınıfta okuyan kız öğrenciler
    • 15-49 yaş arası kadınlar

  • Akran eğitimi ile KKMM
    Eğitim programı; meme kanserinin önemi, meme kanserlerindeki risk faktörleri, KKMM’nin önemi ve KKMM’nin uygulamasını içermektedir. Eğitim aracı olarak meme maketi kullanılmıştır. Eğitim programında araştırmacı akran eğitimcilere teorik bilgi ve KKMM’ni uygulamalı olarak maket üzerinde anlatılmıştır. Akran eğitimcilere danışman tarafından verilen eğitimin planı Şekil 1’de sunulmuştur
    Şekil 1. Akran Eğitimcilere Verilen KKMM Eğitim Programının Planı
    Zaman İçerik Süre
    1. hafta Tanışma, araştırmanın amacının anlatılması ve süreç hakkında bilgilendirme 2 ders saati
    2. hafta
    Ders sorumlu öğretim elemanı tarafından akran eğitimcilere eğitim verilmesi (Teorik) 2 ders saati
    3. hafta Ders sorumlu öğretim elemanı tarafından akran eğitimcilere eğitim verilmesi (Pratik) 2 ders saati
    4. hafta Ders sorumlu öğretim elemanı tarafından akran eğitimcilere eğitim (KKMM) verilmesi (Beceri Eğitimi) Meme Maketi ile 2 ders saati
    5. hafta Öğretim elemanı tarafından öğrencilerin teorik, pratik ve beceri yönünden değerlendirilmesi 2 ders saati

    Akran eğitimciler de 6. Haftadan itibaren 1.ve 2. Sınıfta okuyan arkadaşlarına bireysel olarak eğitim vermiştir Danışman eğitimler esnasında gözlemci olarak akran eğitimcilerin yayında bulunmuştur. Akran eğitimcilerin KKMM eğitim programı şekil 2 de verilmiştir.
    Şekil 2. Öğrencilere Verilen KKMM Eğitim Programının Planı
    Zaman İçerik Süre
    6. hafta Tanımlayıcı bilgi formu ve Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği’nin uygulanması 30-45 dk
    7. hafta
    Akran eğitimciler tarafından öğrencilere eğitim verilmesi (Maket, broşür, anlatım) 60-90 dk
    13. hafta Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği’nin uygulanması 30-45 dk

    Eğitim İçeriği
    • Meme kanserinin önemi,
    • Meme kanserlerindeki risk faktörleri,
    • KKMM’nin önemi ve
    • KKMM’nin uygulamasını
    Bu eğitim içeriği hem akran eğitimcilere hem de deney grubuna yapılmıştır. Toplam 125 öğrenciye ulaşılmıştır.

    Eğitimden bir fotoğraf
    STANT ÇALIŞMASI:
    Dokuz Eylül Hemşirelik Fakültesi girişinde 26 Ekim 2021 tarihinde meme kanseri farkındalığı için pembe kurdele takma günü sebebiyle öğrenci, hasta yakınları, akademik ve idari personelde farkındalık oluşturmak amacıyla broşür, kitap ayracı, pembe kurdele vb. materyaller hazırlayarak stant açıldı. Meme maketi üzerinden öğrenci arkadaşlarımıza eğitim verildi.

  • Okul demirbaşında kayıtlı olan meme simülasyon maketi kullanıldı. Stand çalışmasında kullanılan materyaller (balon, abeslank, pembe kurdele, broşürler) ve ölçme değerlendirme için kullanılan formlar proje yürütücüsü tarafından karşılanmıştır.
  • DEÜ Hemşirelik Fakültesi 1. ve 2. Sınıftan toplam 125 kız öğrenciye eğitim verildi.
    • Pembe kurdele takma günü olan 26 Ekim’de Hemşirelik Fakültesi binasının önüne stand kurup çevredeki öğrenci, hasta yakını, akademik ve idari personelde farkındalık oluşturmak için meme simülasyon maketi ile bilgilendirmeler yapılıp, pembe kurdele ve kitap ayraçları dağıtıldı.
    • Oluşturulan sosyal medya hesabı aracılığı ile kendi kendine meme muayenesinin adımları, önemi konusunda paylaşımlarda bulunulmuştur.
    • Bu proje Türk Hemşireler Derneğ’i İzmir şubesi tarafından 12 Mayıs 2022 Hemşirelik Haftası etkinliklerinde Öğrenci Sosyal Sorumluluk projeleri kapsamında 2. Seçilmiştir.

  • 11