Bilim Şenliği
- deu-ssp-4186
- Matematik Eğitim Anabilim Dalı
- Esra Bukova Güzel, Mine Aydın, Fatma Budak, Sude Öztürk
- Mine Aydın, Fatma Budak, Sude Öztürk
- 25/02/2025
- 25/05/2025
-
Bu proje, bir ilkokul ve bir ortaokulda uygulanan
matematik temelli bilim şenliği etkinliklerini
kapsamaktadır. İlkokul düzeyinde 2., 3. ve 4.
sınıf öğrencileri; ortaokul düzeyinde ise 5.,6. ve
7. sInıf öğrencileri hedeflenmiştir. Proje
toplamda yaklaşık 80 öğrenciyi kapsamaktadır.Etkinlikler bireysel ve grup temelli şekilde
yürütülmüş, öğrencilerin aktif katılımı
sağlanmıştır. Matematiksel kavramlar;
deneyimleme, oyunlaştırma ve yarışma yoluyla
pekiştirilmiştir. Ayrıca öğrencilerin problem
çözme, analitik düşünme ve iş birliği gibi
becerileri desteklenmiştir. -
Bu projenin temel amacı, öğrencilerin
matematik dersine karşı geliştirdikleri ön
yargıları kırmak ve matematiği somutlaştırarak,
eğlenceli etkinliklerle öğrenmelerini sağlamaktır.
Bilim Şenliği kapsamında düzenlenen etkinlikler
aracılığıyla; ilkokul ve ortaokul düzeyindeki
öğrencilerin oyun ve uygulama
temelli deneyimlerle konuları daha kalıcı şekilde
öğrenmeleri hedeflenmiştir. -
Dokuz Eylül 75.Yıl İlköğretim ve Ortaokulu, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi
-
Öğrenciler:
Proje kapsamında bir ilkokulun 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri ile bir ortaokulun 5., 6. ve 7. sınıf öğrencileri katılım sağlamıştır.
Toplamda yaklaşık 150 öğrenci, şenlik boyunca farklı etkinlik alanlarında görev almış, oyunlara ve uygulamalı etkinliklere bireysel ya da grup olarak katılmıştır.
Öğrenciler aktif olarak öğrenmeye katılmış, etkinliklerde yarışmış, keşfetmiş ve eğlenerek öğrenmişlerdir. -
1 Etkinliklerin Planlanması:
○ lkokul ve ortaokul düzeyine uygun, eğitsel ve eğlenceli matematik etkinlikleri araştırıldı.
◦ Öğrencilerin seviyelerine göre
kullanılacak materyaller, etkinlik içerikleri
ve yöntemler belir|endi.
2. Materyal Hazırlıkları:
◦ Sistemin düzgün çalışması için uygun boyutlarda tahtalar kesildi. Üzerindeki işlemler yazılıp kaplandı. Tahtalar ilgi çekici olmak için boyandı. Tahtadan kaydırmalı çarpım tablosu tasarlanıp el emeğiyle üretildi.
◦ Kesir eşleştirme kartları kâğıt ve renkli görsellerle hazırlandı. Kesirleri gösteren daireler çizildi, kesildi ve kaplandı. Alt taban için uygun eşleştirme sayıları yazıldı kaplandı. Yapılan materyaller daha dayanıklı ve zarar gelmemesi için PVC ile kaplandı.
◦ Çember ölçüm etkinliği için farklı boyutlarda daire şablonları, ip, cetvel ve hesaplama kağıtları hazırlandı. Daireler ilgi çekici olması için boyandı. Ölçüm için hazır hale geldi.
○ 3 Tas oyunu tahta kesildi. Üstüne PVC ile kaplanmış oyunun şekli çizildi ve uygun taşlar hazırlandı.
3. Uygulama Öncesi Okullarla İletişim:
◦ Bilim Şenliği için ilkokul ve ortaokul müdürlükleri ile görüşmeler yapıldı.
◦ Sınıf düzeyleri ve katılımcı öğrenci sayıları belirlendi.
4. Şenlik Günün Organizasyonu:
◦ Etkinlik masaları ve alan düzenlemeleri yapıldı.
◦ Her etkinliğe bir sorumlu kişi atandi.
◦ Yarışma alanları, ödüller ve katılım belgeleri hazırlandı.
5. Etkinliklerin Uygulanması?
◦ ilkokulda: Tahta çarpım tablosu ve kesir eşleştirme etkinlikleri gerçekleştirildi
◦ Ortaokulda: Öğrenciler çevre-çap ölçümleriyle Pi sayısını buldu, ardından 3
taş oyunu oynandı.
◦ Her etkinlikte öğrencilere rehberlik edildi, öğrenme süreci gözlemlendi.
6. Yarışmalar ve Değerlendirme:
Kesir eşleştirme ve 3 taş oyunlarında küçük yarışmalar düzenlendi.
◦ Kazanan öğrencilere küçük ödüller verildi.
◦ Öğrencilerin ilgisi, katılim düzeyi ve etkinlikten aldıkları geri bildirimler kaydedildi.
7. Raporlama ve Belgelendirme
◦ Etkinlikler fotoğraflandi ve video ile kayıt
altına alındı.
◦ Tüm süreç rapor haline getirildi.
◦ Gerekli forma dökme, belge ve sunum hazırlıkları yapıldı. - 1250
- Projede yer alan uygulayıcılar
-
Proje süreci; planlama, hazırlık, uygulama ve değerlendirme olmak üzere dört ana aşamada yürütülmüştür:
1. İhtiyaç Analizi ve Planlama Çalışmaları
İlkokul ve ortaokul düzeyinde öğrencilerin matematiğe karşı ilgi düzeyleri göz önüne alınarak etkinlik türleri belirlendi.
Öğrenci yaş gruplarına uygun, eğlenceli ve öğretici etkinlikler oluşturmak amacıyla grup içinde beyin fırtınası yapıldı.
Etkinliklerin içerikleri, süresi, uygulanacağı ortamlar ve gerekli materyaller listelendi.
Okullarla iletişime geçilerek etkinlik yapılacak sınıflar ve katılımcı öğrenci sayıları netleştirildi.
2. Materyal Geliştirme ve Hazırlık Süreci
Tahta çarpma tablosu: Ahşap malzeme kullanılarak sürgülü bir sistem geliştirildi. Kaydırılarak doğru çarpım sonuçlarının görülmesi sağlandı.
Kesir eşleştirme kartları: Kâğıt ve kartonlardan kesir modelleri hazırlandı; kesir ifadeleriyle eşleştirilecek şekilde tasarlandı.
Pi etkinliği için daireler: Farklı boyutlarda daire kalıpları kesildi, cetvel ve ip yardımıyla ölçümler yapılabilmesi için materyaller hazırlandı.
3 Taş oyunu: Geleneksel zeka oyunu için oyun tahtası ve taşları üretildi.
Tüm materyallerin taşınabilirliği ve güvenliği göz önünde bulundurularak paketleme yapıldı.
3. Uygulama Süreci (Şenlik Günü)
Bilim şenliği günü etkinlik alanı hazırlandı, masalar düzenlendi ve etkinlik alanları isimlendirildi.
Her etkinlik için bir görevli sorumlu atandı, öğrencilerin yönlendirilmesi ve açıklamalar yapıldı.
İlkokul düzeyinde:
Tahta çarpma tablosu ile işlem bulma oyunu
Kesir eşleştirme etkinliği ve yarışması
Ortaokul düzeyinde:
Çevre / çap ölçme etkinliği ile Pi sayısını tahmin etme
3 taş strateji oyunu
Etkinlikler hem bireysel katılım hem de küçük grup çalışmalarıyla yürütüldü.
Yarışma formatı kullanılarak öğrencilerin ilgisi yüksek tutuldu.
4. Değerlendirme ve Geri Bildirim
Etkinlik sonunda öğrencilere kısa sözlü geri bildirimler alındı.
Etkinlik alanlarında gözlem formları tutuldu, hangi etkinliklerin daha fazla ilgi gördüğü kaydedildi.
Öğrencilere küçük ödüller ve teşekkür belgeleri verildi.
Proje ekibi olarak iç değerlendirme yapılarak sürecin güçlü yönleri ve geliştirilebilecek tarafları not edildi.
Etkinliklerin görselleri ve süreçleri raporlaştırılarak proje formuna aktarıldı. - 15
-
Etkinlikler öğrencilerin büyük ilgisini çekti. Özellikle tahta çarpım tablosu ve 3 taş oyunu, çocuklar tarafından tekrar tekrar oynanmak istendi.
Kesir eşleştirme etkinliğinde öğrenciler arasında olumlu rekabet oluştu; bu da öğrenmeyi motive etti.
Pi etkinliği ilk başta bazı öğrencilere soyut gelse de, ölçme ve karşılaştırma yaparak anlamaları kolaylaştı.Ezber yerine mantığını kavradılar. Bu etkinliğin sonunda birçok öğrenci “ben Pi sayısını artık anladım!” gibi ifadeler kullandı.
Etkinlik süresince bazı öğrenciler ilk kez “matematik eğlenceliymiş” dedi, bu da projenin amacına ulaştığını gösterdi.
Şenlik günü hava koşulları uygundu, açık alan kullanımı rahat sağlandı.
Materyallerin dayanıklı ve tekrar kullanılabilir olması önemli bir avantaj sağladı.
Etkinliklerin uygulanabilirliği yüksek olduğu için, başka okullarda da aynı formatla uygulanabilir.