Yaşlılarla Matematik: Zihinsel Aktivite, Matematik ve Anılar

Yayınlanma Tarihi: 02-07-2025

  • deu-ssp-4209
  • Matematik Eğitimi Anabilim Dalı
  • Esra BUKOVA GÜZEL, Hatice Nur KAVAS, Hanife YILDIRIM, Mine AYDIN, Sude ÖZTÜRK
  • Hatice Nur KAVAS, Hanife YILDIRIM, Mine AYDIN, Sude ÖZTÜRK
  • 25/02/2025
  • 25/06/2025
  • Bu proje, “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi kapsamında yaşlı bireylerin zihinsel aktivitelerini desteklemek için matematik temelli oyun ve etkinliklerin uygulanmasını içermektedir. Etkinlikler, sosyal etkileşim ortamında eğlenceli bir şekilde gerçekleştirilmiş ve yaşlı bireylerin bilişsel becerilerini kullanmaları teşvik edilmiştir.

  • Projenin amacı; yaşlı bireylerin zihinsel gelişimlerine katkı sunmak, sosyal etkileşimlerini artırmak ve matematikle olan bağlarını canlı tutmak için matematik temelli etkinlikler düzenlemektir. Aynı zamanda yaşlıların matematiğin günlük yaşamla ilişkisinin farkına varması sağlanmak istenmiştir.

  • T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Narlıdere Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi

  • Projenin hedef kitlesi, T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Narlıdere Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezinde kalan yaşlı bireylerdir. Bu proje, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü 2. sınıf öğrencilerinden olan Hatice Nur Kavas, Hanife Yıldırım, Mine Aydın ve Sude Öztürk tarafından yürütülmüştür.

  • 1- Final projesinin uygulanacağı huzurevi belirlenmiştir.
    2- Dilekçe süreciyle gerekli resmi izinler alınmıştır.
    3- Etkinlik içerikleri ve materyalleri planlanmıştır.
    4- Tombala ve geometrik şekiller ile ilgili olan etkinlikler hazırlanmıştır.
    5- 29 Mayıs Perşembe günü 16.30’da belirlenen huzurevine gidilerek etkinlikler uygulanmıştır.

  • Proje bütçesi olmadığı için fon sağlayan kurum bulunmamaktadır.
  • 1- 28 Mart tarihinde huzurevine giderek yaşlılara zihinsel aktiviteyi artıran matematik temelli oyunlar ve etkinlikler düzenlenmesine karar verildi.
    2- 8 Mayıs'ta yapılan çevrim içi görüşmede, huzurevinin bulunması için 10 gün süre verilmişti. 12 Mayıs Pazartesi günü sabahı İzmir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne gidildi. Orada Yaşlı Hizmetleri ve Huzurevi Biriminden sorumlu Selim Bey ile görüşüldü. Selim Bey, Narlıdere Huzurevi'ndeki yaşlıların çoğu genel olarak memur emeklisi olduğundan matematik etkinliğimizi orada daha rahat yapabileceğimizi belirtti.
    3- T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Narlıdere Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezini 02329712525 numarasından arayarak santrale bağlanıldı sonrasında yapacağımız final ödevi anlatıldı. İrem Hanım'a bağladılar. Ona da aynı şekilde anlatıldı. Etkinliğimizi bu huzurevinde yapabileceğimiz söylendi. Hangi tarihi ve saati istediğimiz soruldu. 29 Mayıs Perşembe günü 16.30 olarak etkinlik tarihi ve saati belirlendi. Bu konu hakkında verdiği maile dilekçe yazılmasını istedi.
    4- İstenen dilekçe yazılıp grupça imzalandı sonra dilekçe İrem Hanım'ın verdiği maile gönderildi. Telefonla aranıp dilekçenin ulaşıp ulaşmadığı hakkında bilgi sahibi olundu. Bu şekilde 29 Mayıs Perşembe günü 16.30'da final ödevimizi Narlıdere Huzurevi'nde yapabileceğimiz onaylanmış oldu. Huzurevi belirleme süreci tamamlandı.
    5- İlk etkinliğimiz olan tombala etkinliğimizde Pentalitha'nın matematiğe uyarlanmış tombalasından esinlenerek kuralımız bulundu. Tombala kartları (14 tane ama kişi sayısına göre gerekli sayıda kullanıldı.) keserek mukavvaya yapıştırıldı. Ayrıca 100 tane sayı da kesildi. Aynı sayının seçilmesi durumu için her sayıdan birden fazla olacak şekilde ayarlandı.
    6- Yaşlıların her birine birer tombala kartı verildi. Seçtikleri sayılarla yaklaşmaya çalışacakları toplam olan 808 sayısı verildi. Sonrasında 1'den 100'e kadar olan sayılardan rastgele üçü çekildi. Toplama ulaşmak için istedikleri sayıyı seçtiler. Seçtikleri sayıları başta rastgele yerleştirdiler. Tüm sayı bölümleri tamamlandıktan sonra sayıları küçükten büyüğe sıralamaları istendi. Verdiğimiz toplama en yakın olan ve sıralamayı da doğru bir şekilde yapan kişi kazanmış oldu.
    7- İkinci etkinliğimiz olan şekillerle ilgili etkinliğimiz için şönil telden iki boyutlu ve üç boyutlu şekiller hazırlandı.
    8- Hazırlanan şekillerin özellikleri ile ilgili yaşlılarla konuşulup sonrasında bilgilendirme de yapıldıktan sonra günlük hayattaki örnekler üzerinden yaşlıların anılarının dinlendiği bir etkinlik yapıldı.

  • 22